Tartus algab taas lodjaehitus
Tartus Lodjakojas alustatakse neljapäeval 28.02 kell 15 pidulikult uue ja suurema, kahemastilise Looduslodja ehitust. Laev on plaanis vette lasta 2015. a kevadel ja seda hakatakse kasutama esmajoones loodusõpperetkede korraldamiseks Emajõel ja Peipsil. Ehitatav lodi on 18 m pikk ja 8,5 m lai ning seega suurim ajalooline purjelaev, mis pärast esimest iseseisvusperioodi Eestis ehitatud. Lisaks vabatahtlikele panevad laevaehitusele taas õla alla Tartu linn, RMK, A.Le.Coq ja Respo. Uued toetajad on kodumaised puidutööstused Raitwood ja Viiratsi Saeveski. Ka annetused lodjasõpradelt-eraisikutelt on suureks abiks - ülekande võib teha MTÜ Emajõe Lodjaselts arveldusarvele 221026595022, Swedbank. Lodjaseltsi esimene laev, 2006. a vette lastud lodi Jõmmu on tänaseks sõidutanud üle 55 000 reisija ning seilanud ka koduvetest kaugemale - St. Peterburgi, Novgorodi ja Stockholmi.
Ehitatava kahemastilise lodja pikkus on 18 m, laius 8,5 m, süvis 90 cm, laeval on kaks masti ja purjepinda kokku 240 m2. Ajalooline puulaev varustatakse kaasaegse tehnika ja õppevahenditega. Laev on keskkonnasõbralik, järve- ja merekindel ning sobib hästi ka pikemateks reisideks.
Uue
laeva ehitamine on huvilistele avatud. Soovijad saavad
laevaehitust Lodjakojas oma silmaga vaadata või jälgida tööde
edenemist veebikaamera kaudu. Laevaehituse kõrval viiakse läbi ka
õpitubasid, kus saab harjutada lihtsamat puutööd, sepistamist,
köiekeerutamist ja tõrva põletamist. Suuremad asjahuvilised on
oodatud vabatahtlikena appi ehitusele ja talgutele.
Uus
kahemastiline lodi hakkab tegema peamiselt õuesõppereise Emajõel
ja Peipsil.
Aprillist novembrini toimuvad looduslodja retked, mida Lodjaselts on korraldanud KIKi toel alates 2008. aastast, on kujunenud väga menukaks koolide, lasteaedade ja perede hulgas. Näiteks 2012. a tegi Jõmmu õuesõpperetki kuues maakonnas ning nendel loodusretkedel osales kokku 5500 inimest. Uus suurem lodi võimaldab läbi viia pikemaid, põnevamaid ja põhjalikumaid loodusretki. Kahemastilise lodja üheks oluliseks sihtpuntiks kujuneb loodetavasti ka Pihkva linn ning Peipsi idakallas.
Emajõe-Peipsi lodjad olid unikaalsed puust kaubapurjekad, mida kasutati Peipsil ja suurematel jõgedel kaupade vedamiseks teadaolevalt üle 600 aasta - 14. sajandi hansaaegadest kuni 20. sajandi keskpaigani. Hiilgeaegadel seilas Peipsil üle 500 lodja. Enamik lotjadest hävis II maailmasõja lõpuks, viimaseid lotjasid võis Peipsil kohata 20. sajandi keskel.
2006. aastal valminud lodi „Jõmmu“ on seni ainuke omataoline maailmas. Ta on 12 m pikk, 7,5 m lai, kaalub 25 tonni ning temaga saab läbi sõita minimaalselt 80 cm sügavusest veest. Mast ulatub veepinnast 14 m kõrgusele ning purjepinda on 100 m2. Lodja kodusadam asub Tartus, peamiseks sõidupiirkonnaks on Eesti siseveed, kaugemad rännakud on viinud lodja Novgorodi ja Stockholmi.