Peipsi tint ja Tallinna kilu
Programmi eesmärgid: Õpime tundma kalu ja nende elupaiku. Räägime laevandusest ja kalandusest. Programmi osa on sõit viikingilaevaga Turm.
Sihtgrupp: 1. – 6. klass
Grupi suurus: klass
Ajaline kestus: 1,5 tundi
Programmi läbiviija: 2 juhendajat
Hind: 225€
Õppekeel: eesti keel
Programmi toimumise aeg: kevad-sügis
Toimumise koht: Emajõgi (algusega Tartust Lodjakoja juurest)
Lisainfo: riietuda palume vastavalt ilmale (programm toimub täies mahus õues), märja ilma puhul jalga kummikud. Piknikusoovi korral palume võtta kaasa igal lapsel oma seljakotiga söök ja jook (palume eelistada loodus- ja tervisesõbralikku toitu). Laevale ei ole võimalik saada ratastooliga.
Ootused õpetajale: tutvustada õpilastele eelnevalt programmi teemat ning asukohta. Võimalusel alustada teema tutvustaisega juba koolis, et looduses liikudes oleks õpilastel võimalus omandatud teadmisi rakendada praktikasse. Peale retke toimumist jätkata teema läbimist koolis. Korrata nähtut/kuuldut. Kaasasoleva õpetaja roll programmis on retkejuhi toetamine suhtlemises õpilastega. Programmi ajal abistab õpetaja üldise korra hoidmisel.
Sisu kirjeldus:
Sissejuhatus: Miks me oleme siin, kuidas vanasti tekkisid asulad jõgede äärde, miks olid jõed olulised.
Õpime kalu
Õpime kalade määramise põhitõdesid
Soolane ja mage vesi
Röövkalad ja taimetoidulised kalad
Räägime laevandusest ja kalandusest ning nendega seotud probleemidest
Maa peal:
- soolane ja magevesi
- röövkalad ja taimtoidulised
- kalade määramistunnused + tabelist näidata
- haugi pead
- kalapüügiriistad
- teatevõistlus (ütled kala ja lapsed peavad tooma, kahes grupis)
- kes elavad Emajões?
- vineerist kalade sorteerimine
- kes elavad soolases, kes magedas vees
- valmistada ise ette lamineeritud materjalidest nöörid – soolased ühele nöörile ja magedad teisele ja saab kuhugi puude vahele tõmmata. suurtele lastele ei ütle midagi, saavad lihtsalt sealt infot otsida, väikestele annan vihje ette, kummal nööril mis teema on
- kes elavad soolases, kes magedas vees
Laeva peal:
- sisevee- ja mere kalapüük, tööstuslik ja harrastuskalapüük
- püügivahendid (mõrrad, võrgud, traalid, õnged jne)
- veekogude reostatus, raskemetallide kogunemine kaladesse ja nende söömise mõju inimestele
- kalapüügi mõjud keskkonnale, ülepüüdmine
- traditsioonilised kalapüügilaevad vs tänapäevased suured kalapüügilaevad
Seos õppekavaga:
Loodusõpetus
I kooliaste:
2.1.4.3. Organismid ja elupaigad
II kooliaste:
2.1.6.5. Jõgi ja järv. Vesi kui elukeskkond
Kvaliteedimärgis: Programmile on antud kvaliteedimärgis Murakas – “Läbimõeldud programm” (https://www.ekhyhing.ee/tegevused/kvaliteedi-tagamine/kvaliteedimargis)
Programmi väljatöötamist ja läbiviimist toetas PRIA LEADER-meetme raames.